Opi & Viihdy

Ph.D. Mikko Griinari

Mikko Griinari on rasvahappotutkija ja mies Nutrolin®-tuotekehityksen puikoissa. Hän on eläinravitsemuksen tohtori ja Helsingin yliopiston dosentti, jonka intohimona ovat rasvahapot. Maisteritutkinnon hän suoritti Viikin kampuksella Helsingissä, ja tieteen tekemisen palo vei hänet jatkamaan tohtoriopintoja Cornellin yliopistoon USA:han, jossa hän väitteli vuonna 1996. Sen jälkeen hän on tehnyt kansainvälistä tutkimusta ja hoitanut tuotekehitystehtäviä ihmisten ja eläinten […]

Stressi ja lemmikkikoirat

Käyttökoirien kohdalla yleinen stressin aiheuttaja on juurikin koirien käyttö johonkin tarkoitukseen (esim. harrastuskoiran kouluttaminen tokoon tai työkoiran käyttö etsintään). Lemmikkikoiria* ei käytetä varsinaisesti mihinkään eikä niitä kouluteta säännöllisesti ja vaativalla tasolla. Siitä huolimatta koira voi kokea stressiä. Lemmikkikoiran stressin aihe voi olla se, ettei sen kanssa tehdä mitään. Liika lepääminen tai pelkät hihnalenkit eivät sovi […]

Stressin merkitys käyttökoiralle

Käyttökoira (harrastus-, kisa- tai työkoira) kokee työskennellessään väistämättä jonkinlaista stressiä. Hyvä stressi, eustressi eli vireystilan nouseminen aktiiviselle tasolle, saa koirassa aikaan keskittymistä ja innokkuutta, jolloin se suoriutuu tehtävistä paremmin. Eustressissä koira ei myöskään koe pelkoa tai distressiä, sen reaktiokynnys on alentunut ja toiminta täten nopeaa. Voimakas stressi puolestaan heikentää suorituksia, esim. koira on liian kiihtynyt […]

Mitä koiran stressi on?

Stressi on tärkeä käsite, kun puhutaan koirien hyvinvoinnista – stressaantunut koira harvemmin on hyvinvoiva, etenkin jos stressi on jatkuvaa. Stressi voi johtua fyysisistä ja/tai henkisistä ärsykkeistä, jotka saavat aikaan koko elimistön kuormittumista ja kiihtymistä. Stressiä voi aiheuttaa epämiellyttävä tilanne, esim. pelottava, jännittävä tai ahdistava tilanne. Toisaalta stressiä voi aiheuttaa myös miellyttävä tilanne, esim. koira odottaa […]

Käytämme sivustollamme evästeitä eri tarkoituksiin esimerkiksi käyttökokemuksen parantamiseen, palvelumme kehittämiseen ja markkinointiin.