Porsche Life – Kouluhevosen alusta valjakkoajon maailmanmestaruuskilpailuihin

Porsche Lifen tie uuteen lajiin alkoi tammikuussa 2015. Etsin uutta hevosta, jonka kanssa tähdätä kansainvälisille kisa-areenoille. Sain ystävältä vinkin juuri myyntiin tulleesta ratsusta Ruotsissa ja katsoin myyntivideon. Moneen kertaan.  Ja monena päivänä. Kuvittelin vaunut hevosen perään, ja se kuvitelma näytti todella hyvältä!

Kouluhevonen Porsche oli tuolloin 7-vuotias ja selvisi, että ravimiehet olivat ajelleet sillä 2-vuotiaana, joten ajohommat eivät tulisi ihan uutena asiana. Sitä piti lähteä katsomaan.

Totuttelua vaunuhevoseksi

Onneksi myyntitalli oli aivan Tukholman lähellä. Katsoin, kokeilin, mietin ja tein tarjouksen. Muutaman käänteen jälkeen kauppa oli selvä ja Porsche matkasi ensin valjakkovalmentajani luo Etelä-Ruotsiin totuttelemaan taas vaunuihin. Uuteen kotiinsa Suomeen Porsche saapui helmikuussa 2015.

Tutustuimme ja aloitimme harjoitukset hitaasti ja varovasti. Porschen liikutuksista tehtiin puolet ratsain ja puolet ajaen, ettei uusi laji aiheuttaisi ylirasituksia. Ensimmäisenä kesänä startattiin muutama noviisiluokka. Näkymä kuvittelemastani vaunuhevosesta oli vielä tässä vaiheessa aika kaukana todellisuudesta. Kestää kauan, ennen kuin hevonen jaksaa vaunuja vetäessään myös kantaa itsensä.

Loukkaantumisen jälkeen kisoihin

Seuraavana kesänä vuonna 2016 oli tarkoitus nousta vaativiin luokkiin. Porsche kuitenkin loukkaantui. Pieni kavioluun murtuma piti meidät levossa ja erilaisissa kuntoutuksissa kymmenen kuukautta. Hoidoilla ja maltilla murtuma onneksi parani täydellisesti ja pääsimme takaisin harjoittelemaan. Peruskuntoa oli ylläpidetty vesikävelyllä, joten ihan nollasta ei lähdetty.

Vuonna 2017 kilpailut aloitettiin vaativasta luokasta ja siitä noustiin vaikeisiin luokkiin.  Kilpailut piti valita siten, että maasto-osuudet eivät saaneet olla kaikkein haastavimpia tai raskaimpia. Matkustusaika ei myöskään saanut olla liian pitkä.

Kesän aikana suuntasimme Liettuaan ja Viroon. Starttasimme myös PM-kisoissa Sipoossa. Saimme ensimmäisen kvaalituloksen* vuoden 2018 MM-kisoja varten!

Vuosi 2018 alkoi toukokuussa kolmen viikon ulkomaan kisareissulla Puolaan ja Liettuaan. Kesäkuussa oli vuorossa kotimaan kisa Loimihaassa ja heinäkuussa matkasimme vielä Viroon.

MM-kisoissa Hollannissa

Porsche oli kehittynyt valtavasti, ja kvaalit Hollannin Kronenbergissä järjestettäviä MM-kisoja varten olivat kasassa. Heinäkuun lopussa tuli tieto, että Suomi lähettää kisoihin neljä kuskia ja olemme yksi heistä! Ihan mahtavaa!

Emme odottaneet vielä menestystä, mutta MM-kisat olivat erittäin tärkeä etappi seuraavia arvokilpailuja ajatellen.

Välillä olemme jo saaneet näyttöjä siitä, mihin suuntaan olemme kehittymässä, mutta kaikkea emme ole vielä pystyneet tasaisesti kilpailuissa esittämään.

MM-kisojen koulukokeessa tuli pari rikkoa ja sijoituimme keskivaiheille. Maratonilla oli vähän liukastelua ja käsijarru päällä. Myös kuskille tuli yksi reitin unohdus. Tarkkuudessa saimme kaksi pallonpudotusta ja yliaikaa. Kokonaissijoitus oli 67/83. Tällä tasolla kokemus ja rutiini ovat valttia.

Nyt on kaksi vuotta aikaa harjoitella seuraaviin MM-kisoihin, jotka järjestetään Ranskan Paussa. Siellä tavoitteet ovat sitten jo paljon korkeammalla.

Monipuolinen hoito

Mitä sitten pitää huomioida? Ja se kaikkein tärkein, miten pitää Porsche kunnossa, jotta kehitys jatkuu?

Tietysti perusasioiden täytyy olla kohdallaan. Niihin kuuluvat hyvä tallipaikka, jossa hevonen viihtyy, ammattimainen hoito ja hyvät harjoitusolosuhteet hyvillä treenipohjilla. Harjoitukset, ruokinta, lepo, lisäravinteet, kengitys ja muut hoidot – kaikki mietitty yksilöllisesti Porschen tarpeiden mukaan.

Ennaltaehkäisy on se hoitomuoto, johon kannattaa panostaa eniten. Porschea hoidetaan Biolight-hoitolaitteella jokaisen vähänkin raskaamman harjoituksen jälkeen. Sen avulla varmistetaan nopea palautuminen. Ammattilainen käy lihaksiston läpi vähintään kerran kuukaudessa.
Lisäksi Porschen kaviot vaativat erikoishuomiota. Myös sokereiden kanssa pitää olla varovainen, jottei lihaksisto mene tukkoon ja kovaksi. Näiden asioiden kanssa onneksi pärjää, kun hyvän kengittäjän lisäksi tarkoin valitut lisäravinteet tukevat sekä kavioita että lihaksistoa.

Valjakkoajo vastaa fyysiseltä vaativuudeltaan kenttäratsastusta, ja muun muassa nivelet joutuvat kovalle rasitukselle. Nivelten toimintaa tukemaan Porsche alkoi tänä kesänä syömään Nutrolin Hevonen Nivel Duoa. Nyt parin kuukauden käytön jälkeen voi jo sanoa että joustavien liikkeiden lisäksi karva kiiltää aiempaa vielä enemmän ja kavioiden kasvukin on kiihtynyt!

Teksti: Sanna Tirkkonen

Kuvat: Miia Vallema

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *